czwartek, 11 grudnia 2014

I znowu dałam się uwieść...



Już okładka przykuwa wzrok. Nie sposób się oprzeć spojrzeniu tej dziewczyny.
A potem daję się wciągnąć w oniryczny, obezwładniający klimat opowieści.

Powiadają, że najczystsze piękno drzemie  w najsurowszej krainie i że ci, którzy mają oczy otwarte, odnajdą  w niej Boga, lecz ja zamykałam je przed porywami wiatru, który potrafi oślepić w jednej chwili. Kiedy nad ziemią zaczynały wirować burze, stawał się cud. Nikt  nie umie wyobrazić sobie głosu powstającego z ciszy, póki go nie usłyszy. Ryczy, gdy przemawia, mami i przekonuje, okrada i pozostawia bez słowa pociechy, bo w takim miejscu jej nie ma. Przetrwa jedynie to, co okrutne, ranka doczeka to, co przebiegłe.
Miałam skórę spaloną słońcem i szorstkie dłonie. Podałam się pustyni, uległam jej potężnemu głosowi. Wszędzie, gdzie szłam, podążało za mną przeznaczenie, doszyte czerwoną nicią do mych stóp.



Twierdza Heroda wisiała w powietrzu, wyrastając z białej skalnej póki u szczytu (...) Twierdza była niczym sen i szłam ku niej jak we śnie, zauroczona tym, co widziałam.
Jest rok 70 n.e., trwa żydowskie powstanie przeciwko Rzymianom. Zeloci schronili się w Masadzie, twierdza Heroda to jeden z ostatnich punktów oporu. Według Józefa Flawiusza obrońcy Masady nie dali się wziąć żywcem - przeżyły dwie kobiety i pięcioro dzieci.
Masada to dla Żydów symbol i miejsce święte.


Cztery kobiety, związane czerwoną nicią przeznaczenia: Jael, Szira, Aziza, Riwka. Czarownice? Kobieca magia to nie domena cudów, lecz intuicji i wiedzy. Jej źródłem jest pilna obserwacja i zrozumienie świata, współodczuwanie i miłość. 


Zadziwiająca, piękna opowieść.

______________________________

Fotografie:  www.masada.org  http://www.shedexpedition.com
Alice Hoffman The Dovekeepers, Simon and Schuster 2011, Gołębiarki, przełożył Bohdan Maliborski, Wielka Litera 2013

Pustynia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz