Wróćmy do Burgundii, gdzie obok olśniewających przepychem i
potęgą kościołów kluniackich natrafiamy wśród lasów na
opactwo Fontenay - wzorcowo realizujące ideały reformy cysterskiej.
Początkiem reformy było założenie przez Roberta
de Molesme w 1098 roku klasztoru
Citeaux. Do niego właśnie wstąpił wraz z braćmi młody
Bernard, późniejszy święty. Urodzony
w Burgundii z rodziców
bardzo pobożnych i szlachetnego rodu
– jak powiada Jakub de Voragine - już w dzieciństwie wychowywany
raczej dla pustelni
niż dla dworu, potępiał
przepych kluniackich klasztorów i nieustanne obrzędy, odrywające
zakonników od pracy fizycznej.
O, próżności jeszcze bardziej głupia niż próżna! Mury kościoła
lśnią od bogactwa, a biedni nie mają się w co przyodziać…
Chciał
przywrócić pierwotną regułę świętego Benedykta, wyrażającą
się w słowach ORA ET
LABORA -módl się i pracuj. Wprowadził ją w życie w Clairvaux,
którego był założycielem i opatem.
Życie
mnichów cechować miała prostota, ubóstwo i surowość obyczajów.
Nikomu nie chciałem stać się zgorszeniem, a jeśli kiedy zdarzyło
mi się popełnić coś gorszącego, starałem się to ukryć, jak
tylko mogłem. Mniej zawsze wierzyłem sobie samemu niż drugiemu.
Skrzywdzony, nie szukałem nigdy zemsty na krzywdzicielu. I oto
zostawiam wam: miłość, pokorę i cierpliwość – mówi święty
w Złotej legendzie.
Fontenay, ufundowane przez św. Bernarda w
Montbard, w 1130 przeniesiono w obecne miejsce. Okres jego
największego rozkwitu przypadł na XII i XIII wiek, kiedy to opactwo
stało się klasztorem królewskim. W czasie rewolucji mnisi opuścili
klasztor i został on sprzedany. Mieściła się tu papiernia, choć
w 1852 roku obiekt wpisano do rejestru zabytków. W 1906 Edouard
Aynard kupił zabudowania, i rozpoczął przywracanie klasztoru do
jego pierwotnego stanu, trwające kilkadziesiąt lat.
Kościół
jest klasycznym przykładem architektury cysterskiej. Trójnawowy,
ośmioprzęsłowy korpus, przecięty transeptem z prostokątnymi
kaplicami, zamknięty jest prostokątnym chórem. Nad ostrołukowymi
arkadami wznosi się gładka ściana, a wyżej sklepienie -
stożkowato zakończona kolebka. Charakterystyczna jest tu niewielka
ilość form, jednorodność materiału budowlanego, przejrzystość
formy i funkcji budynku.
Nastrój spokojnej kontemplacji potęguje
otoczenie – rozległe ogrody i otaczające klasztor lasy.
szkic Blask kamienia z Kwartalnika Literackiego Kresy nr 79
Fotografie z 22 maja 2007
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz