niedziela, 26 października 2014

Radość pisania

Wracam do mojej opowieści. 

Pamiętasz?

Ta eskapada w czasie wiedzie nie tylko do odległej przeszłości, tak odległej, że dla wielu jest tylko historią. To także powrót do przygody z pisaniem. Odkrycia. Niezwyklej, zaskakującej radości, jaką mi dało.

"Dokąd biegnie ta napisana sarna przez napisany las?"

Pisałam ten tekst kilkanaście lat temu. Najpierw oglądając się wstecz, potem... potem wszystko zaczęło się dziać TERAZ. 

Nie wiedziałam, choć przeczuwałam, że tak będzie - że moje postacie zaczną żyć własnym życiem. Że będę musiała ich słuchać, nie one mnie, bo inaczej w tekst wkradnie się fałsz. 

"Pisać to próbować dowiedzieć się, co by się napisało, gdyby się pisało..."

Olga, pozostając mną, jest też sobą. A inni? Moi bohaterowie żyją po swojemu. Robią rzeczy, których dla nich nie planowałam. I one właśnie odsłaniają mi prawdę, której pisząc poszukiwałam.

"Pisanie jest rozmową z duchami. Niczego nie wyraża: ani świata, ani – broń Boże – „ja”. Pisanie jest polowaniem, czyhaniem, tropieniem. Jestem myśliwym, łowię przemilczane słowa. Jestem dzieckiem – uczę się mówić.  Jestem starym graczem – gram w dziady."

___________________________

Dokąd biegnie ta napisana sarna ... Wisława Szymborska Radość Pisania

Pisać to próbować dowiedzieć się... Marguerite Duras Pisać przełożyła  Magdalena Pluta
 
Pisanie jest rozmową z duchami... Krzysztof Rutkowski za: http://www.literaturajestsexy.pl/pisanie-jest-polowaniem-czyhaniem-tropieniem-rozmowa-z-krzysztofem-rutkowskim/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz