wtorek, 16 czerwca 2015

Święta Alina, moja patronka - i co mam z nią wspólnego

Dziś I. zapytał mnie, czy mam świętą patronkę.
Oczywiście!



Święta Alina żyła w VII wieku w Brabancji, w Dilbeek koło Brukseli. Zmarła jako męczennica około 640 roku, a kanonizowano ją w 1193. Co mówi o niej legenda?

Alina (znana też pod imieniem Alena) była córką możnowładcy Levoldusa i jego żony Hildegardy.
Pewnego dnia Levoldus podczas polowania spotkał w lesie chrześcijańskiego pustelnika. Gdy wrócił do domu, opowiedział o nim rodzinie.
Zaciekawiona Alina poszła potajemnie do pustelni. Wkrótce bez wiedzy rodziców przyjęła chrzest. Regularnie uczęszczała na nabożeństwa do pustelni w lesie, lecz ojciec - dla którego chrześcijaństwo było religią słabych - zabronił jej tego. Alina przekupiła strażnika, dając mu swoje perły, i uciekła z domu do leśnej pustelni.
Gdy Levoldus dowiedział się o tym, wysłał za nią strażnika. Tymczasem dziewczyna przekroczyła rzekę - nie był to jej pierwszy cud - a strażnik pozostał na brzegu, bo nie było w tym miejscu łodzi ani mostu.
Gniewny Levoldus, gdy o tym usłyszał, wysłał swoich ludzi z bronią, aby przyprowadzili córkę siłą. Dziewczyna bezskutecznie próbowała wyrwać się z ich rąk. Alina błagała żołnierzy ojca, aby pozwolili jej odejść, a kiedy nie chcieli, uchwyciła się z całej siły pnia topoli. Tak utraciła rękę i zmarła z upływu krwi. 


Pogrzebano ją w pobliżu małego kościółka świętego Dionizego, gdzie dziś znajduje się jej kaplica, słynąca z cudownych uzdrowień.

Levoldus pożałował wkrótce swojej zapalczywości i przyjął wraz z żoną chrzest.


Lubię moją patronkę i  mam z nią wiele wspólnego.
Ciekawość.
Nieposłuszeństwo.
I wierność temu, co dla mnie ważne.
___________________________________
Ilustracja Ikona św. Aliny
Alina jest czasem przedstawiana bez ręki.
Legenda i ilustracje Legenda św. Aliny  
Tu więcej o św. Alinie Sainte Aline

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz